Naskah Khutbah Jumat BAHASA JAWA Dewan Dakwah BantulEdisi 036/Tahun II/2022
Ingin mendapatkan materi Khutbah Jumat?
🟢 Group WhatsApp 4️⃣ : https://chat.whatsapp.com/HuyMTmy9wVn2vdG1HRQMSw
🔵 Naskah lengkap dari awal bisa dibuka di Channel Telegram : https://t.me/khutbah_DDII_Bantul
💻 Naskah lengkap dari awal : https://drive.google.com/drive/folders/11ZcffhlMqe-KdNXEshz1UUOhQ4Ik132l?usp=sharing
Mewaspadai Penyakit Hati
Oleh: Ust. M. Fajar Sidik
Khutbah I
اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَمَرَناَ أَنْ نُصْلِحَ مَعِيْشَتَنَا لِنَيْلِ الرِّضَا وَالسَّعَادَةِ، وَنَقُوْمَ بِالْوَاجِبَاتِ فِيْ عِبَادَتِهِ وَتَقْوَاهُ .أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ لَا نَبِيَّ بَعْدَهُ.
اللهم صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ المُجَاهِدِيْنَ الطَّاهِرِيْنَ،
أَمّا بَعْدُ فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ، اِتَّقُوْا الله حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوْتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ،
قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿٢١﴾
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Alhamdulillahi rabbil ‘alamin, puji syukur sumangga kita aturaken dhumateng Allahsubhanahu wata’ala ingkang sampun paring kathah nugraha kanikmatan, sahingga wekdal menika kita taksih pinaringan kesarasan lan umur panjang, lan nindaki ibadah shalat Jumat. Mugi kanthi raos syukur menika Allah kepareng paring tambah nugraha tumrap kita. Amiin
Shalawat lan salam kita konjukaken dhumateng Rasulullah Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, sumrambah ing sedaya kulawarga, para sahabat lan sedaya umat ingkang setya midherek sunnah piwucalipun dumugi akhir zaman. Keparengno kawula minangka khatib ngajak dhumateng sedaya hadirin. sumangga tansah njagi lan nambah iman takwa dhumateng Allah ta’ala , inggih kanthi nindak-aken dhawuh lan nebihi awisanipun.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Saestunipun amal tumindaking umat manungsa menika dipun jalari saking kahanan ing salebeting manah. Sae lan awonipun kahanan ati, pakulinan ingkang dipun tindak-aken ing padintenan bakal ‘mbentuk watak lan bebuden ingkang mepaesi gesangipun.
Ing satunggaling hadits Rasulullah saw paring dhawuh:
أَلاَ وَإِنَّ فِيْ الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ
“Mangert-o, menawa ing sajeroning jasad iku ono saprengkel getih. Yen dheweke becik kahanane, mangka bakal dadi becik uga sakujur jasade. Dene yen dheweke iku olo (rusak) mangka bakal melu rusak uga sakujur jasade. Mangerti-o, saprengkel getih iku wujude: ati.” (HR al-Bukhari lan Muslim)
Wonten tiyang ingkang secara gelar tata lair nggadhahi dedeg piadeg ingkang kinurmat, jabatan kalenggahan ugi sae, lan kagungan arta bandha ingkang cekap. Nanging piambakipun nggadhahi tumindak ingkang mboten selaras kaliyan kaklenggahanipun. Menawi ngucap kathah ingkang suraosipun ngarah dhumateng kemungkaran, solah bowo tumindakipun remen nyaket ing lampah maksiat, nistha lan nerjang paugeran bebrayan gesang. Kados mekaten menika ingkang kawastanan kedunungan penyakit ati.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Wonten sawetawis sebab, menapa jalaranipun tiyang ngantos nandhang penyakit ati, inggih menika:
Sepisan, Syirik, inggih menika nyakuto-aken Allah, menapa-to ingkang wujud syirik ageng utawi alit. Syirik ageng inggih menika sacara gamblang nyembah dhuateng sasesipun Allah., utawi nggadhahi panganggep bilih wobten pihak sanes inggkang nggadhahi kalenggahan lan panguwaos kados dene gusti Allah. Syirik menika ageng sanget bebayanipun, sebab piyambakipun dipun ancam dening Allah bakal kalebetaken ing neraka.
مَنْ مَاتَ لاَ يُشْرِكُ بِاللهِ شَيْئًا دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَمَنْ مَاتَ يُشْرِكُ بِاللهِ شَيْئًا دَخَلَ النَّارَ.
“Sapa wong kang mati ing kahanan ora tumindak syirik marang Allah, yekti dheweke bakal mlebu ing suwarga. Lan sapa wing kang mati ing kahanan nyakuto-ake Allah, mangka yekti dheweke bakal mlebu ing neraka.” (HR. Muslim).
Dene syirik ingkang alit inggih menika sifat riya’ (pamer, kepingin dipun alembana dening tiyang sanes). Saben amal tumindakipun namung kepengin ketingal sae dipun biji utawi dipun tingali tiyang sanes. Perkawis mekaten bakal nuwuhaken grengseng lan ketingal sae nalika dipun sawang dening tiyang sanes, nanging bakal dados sifat wegah (keset) lan tumindak awon (nistha) menawi piunju piyambakan.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kaping kalih, Maksiat, inggih menika midherek godhaning hawa nepsu, karemenan kadonyan. Tiyang ingkang mekaten bakal ngisi lan nelasaken wkdal gesangipun ing ndonya namung kangge mburu karemenan kanthi ‘ropyan-ropyan’. Pramila piyambakipun bakal tansah midherek ing godhaning hawa nepsu lan bakal “mituhu” minangka setunggaling perkawis ingkang kedah dipun leksanani krentegipun. Kados-kados, hawa nepsu menika minangka “pangeran” ingkang kedah disembah lan mboten saget dipun tolak kersanipun. Ing perkawis menika Allah paring dhawuh:
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿٢٣﴾
“Mangka opo siro tau mangerti anane wong kang ndadek-ake hawa nepsune miangka sesembahane, Lan Allah ‘nyekarep” (ngujo) dheweke nandhang sasar, lan Allah wis ngunci mati ing talingane lan atine lan ndadek-ake ing mripate tutup? Mangka sapa kang bakal weneh pituduh sawise Allah (nggawe sasar). Mangka apa to siro ora njupuk minangka piwulang?” (Qs. Al Jatsiyah: 23)
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Wonten tiyang ingkang nindakaken mawerni-werni kadurakan lan maksiat tanpa perduli agengipun panandhang tumrap tiyang sanes. Raos kamanungsanipun ‘kethul’, keporo atinipun sampun pejah. Sahingga ing ayat sanes salebeting al-Qur’an dipun gambaraken kanthi cetha kadosdene sipatipun kewan.
Allah Subhanahu wa Ta’ala paring firman,
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاَّ كَاْلأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً
“Utawa, apa to sir duwe pangiro, menawa akehe wong padha ngrungu utawa mangerti. Dheweke ora liya mung koyo dene kewan ternak, malah luwih anggone sasar laku uripe.” (QS. Al-Furqan: 44)
Mekaten ugi ing ayat sanes, toyang ingkang mekaten dipun gambaraken kados dene sipating segawon:
وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى اْلأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلُ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِيْنَ كَذَّبُوْا بِئَايَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُوْنَ
“Lan yen Ingsun ngersa-ake, satemene Ingsung ngluhurake (derajate) kanthi ayat-ayat iku, nanging dheweke milih marang masenengan donya lan nuruti hawa nepsune kang asor, praumpamane kaya dene kewan ‘asu’, yen siro nggusah dheweke ‘melet’, dene yen siro ngujo (nyekarep), dheweke ugo tetep ‘melet’ mengkono iku praumpaman ing wong kang padha maido (ora percaya) ing ayat Ingsun. Mangka critakno ing dheweke kisah iki supaya padha gelem mikir-mikir.” (QS. Al-A’raf: 176)
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kaping tiga, Nyingkur saka piwulang agama, lan menika minangka akibat saking gaya hidup hedonis ingkang namung midherek hawa nepsu kadonyan.
Wonten tiyang ingkang ngaku dados tiyang Islam, nanging piwucaling agami mboten nate dipun gagas, utawi dados pitedah gesang. Agami namung dados pasinaon ‘apalan’ lan sesrepan. Akibatipun, tiyang mekaten badhe nandhang gesnag ingkang kraos sumpeg lan peteng ndhedhet. Wonten raos kemrungsung, tebih saking katentreman
Allah Subhanahu wa Ta’ala sampun paring pemut:
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
“Lan sapa ewong kang nyingkur saka piwulang-Ingsun, yekti dheweke bakal nandhang ing panguripe nemu kahanan kang sumpeg, lan Ingsun bakal ngumpulake dheweke ing dina kiamat ing sajreoning kahanan wuta.” (QS. Toha: 124)
Menawi kahanan kita nandhang mekaten, menapa ingkang kedah kita tindak-aken?
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Mboten wonten sanes, kejawi inggih namung kedah mertobat ingkang saestu. Allah paring dhawuh:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ﴿٨﴾
“He wong kang padha iman, padha mertobat-o sira marang Allah, kanthi tobat kang sabenere (taubat nashuha), muga-muga Allah pangeranira bakal ngapura ing kaluputanira, lan nglebok-ake sira ing sajroning suwarga kang ing sangisore mili anane kali-kali” (Qs. At Tahrim: 8)
Mekaten atur khutbah ing siang menika, mugi manfaat tumrap kita sedaya. Amiin.
بَارَكَ الله لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْكَرِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الْآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ
Khutbah II
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ، وَاْلعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ، وَلاَ عُدْوَانَ إِلَّا عَلىَ الظَّالِمِيْنَ. وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ نَبِيِّناَ مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.
اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ . وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَافِ الأَنْبِيَاءِ وَالمرْسَلِيْنَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ .فَيَاأَيُّهاَالْإِخْوَانُ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَايَ بِتَقْوَى اللهِ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ .
وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ. وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ.
رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنْفُسَنَا وَاِنْ لَّمْ تَغْفِرْ لَـنَا وَتَرْحَمْنَا لَـنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخٰسِرِيْنَ
رَبَّنَا هَبْ لَـنَا مِنْ اَزْوَاجِنَا وَذُرِّيّٰتِنَا قُرَّةَ اَعْيُنٍ وَّاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ اِمَامًا
اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ حُسْنَ الْخَاتِمَة. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ. رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.
رَبَّناَ هَبْ لَناَ مِنْ أَزْوَاجِناَ وَذُرَّيَّاتِناَ قُرَّةً أَعْيُنٍ وَاجْعَلْناَ لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَاماً. رَبَّناَ لاَ تُزِغْ قُلُوْبَناَ بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَناَ وَهَبْ لَناَ مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ اْلوَهَّابُ.
رَبَّناَاٰتِناَ فِي الدُّنْياَ حَسَنَةً وَفِى اْلأٰخِرَةِ حَسَنَةً وَقِناَ عَذَابَ النَّارِ. سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ اْلعَزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ، وَسَلاَمٌ عَلىَ اْلمُرْسَلِيْنَ، وَاْلحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ