Naskah Khutbah Jumat BAHASA JAWA Dewan Dakwah BantulEdisi 029/Tahun II/2022
Ingin mendapatkan materi Khutbah Jumat?
🟢 Group WhatsApp 4️⃣ : https://chat.whatsapp.com/HuyMTmy9wVn2vdG1HRQMSw
🔵 Naskah lengkap dari awal bisa dibuka di Channel Telegram : https://t.me/khutbah_DDII_Bantul
💻 Naskah lengkap dari awal : https://drive.google.com/drive/folders/11ZcffhlMqe-KdNXEshz1UUOhQ4Ik132l?usp=sharing
NGRUMAT AMANAH
Dening : Ust. Saiful Bahri, S.Ag.
Khutbah I
اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِي فَرَضَ عَلىَ الْعِبَادِ أَدَاءَ اْلأَمَانَةِ، وَحَرَّمَ عَلَيْهِمُ الْغَدْرَ وَالْخِيَانَةِ، وأَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلـهَ إلاَّ الله وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ.
اَللَّهُمّ صَلّ وَسَلّمْ عَلى مُحَمّدٍ وَعَلى آلِهِ وِأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدّيْن
أمّا بَعْدُ،فَيَا عِبَادَ اللهِ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ الْـمُتَّقُوْن،
قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ: يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ وَتَخُونُوٓاْ أَمَٰنَٰتِكُمۡ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Kasampurnan iman ing piwucal Islam ukuranipun inggih mneika akhlak utawi budi pekerti ingkang luhur, kados pangendikanipun Rasulullah SAW:
أكْمَلُ الْمُؤْمِنِيْنَ إِيْمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً
“Kaum Mukminin kang paling sampurna imane yaiku kang paling becik akhlak tumindake” (HR. Ahmad, Tirmidzi, lsp)
Ing antawisipun akhlak ingkang kathah magepokan kaliyan hajat gesang ing pesrawungan masyarakat inggih menika sipat amanah. Tembung menika saking Basa Arab, inggih: amina- ya’manu- amānatan. Tembung amanah menika nggadhahi teges saget dipun pitados utawi jujur.
Wonten tembung cacahipun tiga ingkang ‘mirip’, sedaya kedadosan saking huruf alif, mim lan nun; inggih menika: aman, amanah lan iman. Tetiganipun nggadhahi sesambungan ingkang caket, inggih menika nedahaken katentreman utawi tuma’ninah. Amanah gambaraken wontenipun kapitayan, lan kapitayan menika nuwuhaken katentreman, dene tembung “aman” minangka kahanan ingkang tebih saking raos ajrih. Maknanipun ugi katentreman. Salajengipun, iman ngemu teges ngleresaken lan netepaken (iqrar) sarta amal tumindak, ingkang ugi nyakup sipat katentreman.
Amanah minangka salah saweneh sipat wajib kagunganipun para nabi lan rasul. Nabi Muhammad SAW ing salebetipun pesrawungan masyarakat kondhang sanget nggadhahi sipat luhur inggih menika: tansah saget dipun pitados, mitayani; engga sanalika masyarakatipun (inggih kaum Quraisy) paring tetenger (peparap) ‘al-amin’, tegesipun tiyang ingkang saget pinitados.
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Tembung ‘amanah’ ing pesrawungan padintenan nggadhahi makna minangka setunggaling perkawis ingkang dipun titipaken utawi dipun pasrahaken dhumateng tiyang sanes. Amanah minangka raos pitados ingkang dipun paringaken tiyang supados dipun jagi, dipun rumat, lan saget dipun tindakaken kanthi sae. Tiyang ingkang dipun pasrahi amanah kedah nyingkiri perkawis ingkang saget njalari amanah menika mboten kopen utawi risak; menapa sebab kasengajan utawi jalaran lirwa.
Amanah minangka sipat tiyang ingkang mampu njagi kanthi sae raos pitados ingkang kapasrahaken dhumateng piyambakipun ing satengahing masyarakat utawi pakempalan kanan-kiringipun.
Allah SWT paring dhawuh supados umat manungsa nindakaken amanah dhumateng tiyang ingkang kagungan hak-ipun:
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
“Satemene Allah paring dhawuh ing siro amrih nindak-ake amanah tumrap wong kang nduweni hak nampa, lan (paring dhawuh) siro netepake paugeran (hukum) ing antarane manungsa – supaya siro netepake kanthi adil. Satemene Allah paring piwulang kanthi sabecik-becike marang siro. Satemene Allah iku Maha Midhanget lan Ngawuningani”. (Qs. An Nisa: 58)
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Menggah wigatosipun sipat amanah menika dipun ngendika-aken dening Kanjeng Nabi SAW:
لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ أَمَانَةَ لَهُ وَلاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَهْدَ لَهُ
“Ora sampurna imane wong kang ora laku amanah, lan ora sampurna agamane wong kang ora netepi ing janji” (Hadis Riwayat Ahmad).
Ing hadis menika, dipun tegasaken bilih laku amanah dipun dadosaken minangka ukuran (indikator) kasampurnan iman lan agamanipun tiyang. Jalaran pancen kanthi lampah njagi raos pitados dhumateng sesami menika ingkang bakal dados pilar (cagak) katentreman gesang ing masyarakat. Sewalikipun, yen ing satengahing masyarakat sikap saling pitados sampun tipis – utawi malah ical, pramila bakal dumados wontenipun kacintrakan utawi derdah. Kulawarga saget “bodhol”, masyarakat tanpa paugeran, lan negari saget kebak ing kadurjanan. Na’udzubillahi min dzalika !
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Amanah ingkang wonten ing satengahing gesang pesrawungan masyarakat kathah contonipun, lan sedaya menika minangka kuwajiban ingkang bakal dipun suwun tanggeljawabipun. Kadosdene: gesang bebrayan (nikah), pakaryan, jabatan, panggulawenthahing anak lan sanes-sanesipun.
Ing saweneh hadits Rasulullah SAW paring pemut:
كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ عَلَيْهِمْ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ
“Siro kabeh iku minangka pemimpin, lan siro bakal dipundhuti tanggungjawab ing anggone mimpin. Wong tetunggul ing negara minangka pemimpin atasing kawula ( rakyate) lan bakal dipundhuti tanggungjawab ing perkara rakyat kang dipimpin … ” (H.R. Bukhari lan Muslim)
Ringkesipun, saben tiyang menika dados pemimpin atas dirinipun piyambak. Menapa jalaranipun sipat amanah menika wajib dipun gadhahi saben tiyang? Ing salebeting hadits menika kita manggihaken inti sarinipun piwucal. Menawi wonten tiyang sampun mboten saget njagi amanah ingkang dipun paringaken ing piyambakipun minangka pribadi, pramila temtu badhe nimbulaken perkawis sanes yen nampi amanah ingkang sesambetan kaliyan tiyang kathah (masyarakat).
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Ing saweneh riwayat, wonten sahabat sesilih Abu Dzar r.a. ingkang nyuwun setunggaling jabatan (pedamelan) dhumateng kanjeng Nabi SAW; nanging lajeng dipun paringi nasehat bilih jabatan mujudaken amanah ingkang awrat:
عَنْ أَبِي ذَرِّ قَالَ قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلاَ تَسْتَعمِلُنِي؟ قَالَ : فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى مَنْكِنِي ثُمَّ قَالَ : يَا أَبَا ذَرِّ إِنَّكَ ضَعِيْفٌ، وَإِنَهَا أَمَانَةٌ، وَإِنَهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ خِزْيٌ وَنَدَامَةٌ إِلاَّ مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّهَا وَأَدَّى الَّذِي عَلَيْهِ فِيْهَا
Saka sahabat Abu Dzar r.a., dheweke kandha, “Aku matur, ‘Dhuh Rasulullah! Menapa to Panjenengan kersa peparing setunggaling kalenggahan (jabatan) kagem kulo?’ Dheweke kandha, ‘Mangka Nabi nepuk ing pundakku kanthi astane banjur ngendika, ‘He’ Abu Dzar, satemene siro iku ringkih, lan satemene pakaryan (jabatan) iku minangka amanah, lan satemene iku minangka perkara kang bakal nggawe ino lan rasa getun ing dina Kiamat, kejaba wong kang njupuk jabatan mau kanthi hak lan nindakake kuwajibane kang samesthine” (H.R. Muslim)
Hadits menika paring piwucal, amrih kita sampun ngantos remen nyuwun satunggaling jabatan (amanah) dene saestunipun kita sanes ahli-nipun. Jalaran dipun ajrihi menawi ndadosaken amanah menika kalepyan, lan tuwih karugen utawi ndamel risak perkawis wigatos ingkang langkung ageng. Yen menika kedadosan, pramila kita saget dipun sebat minangka tiyang ingkang mboten amanah !
Tiyang ingkang mboten ngleksana-aken amanah kanthi sae minangka salah saweneh pertandha lan polah tingkahipun tiyang munafik ! Kados dhawuhipun kanjeng Nabi SAW:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: آيَةُ المُنَافِقِ ثَلاَثٌ: إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ
Saka Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW paring dhawuh, tanda-tanda wong munafik iku ono telu, menawa ngucap dheweke goroh, menawa janji dheweke mblenjani, lan yen diwenehi amanah (kapercayan) dheweke laku khianat. (HR. Bukhari lan Muslim)
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Kita sami priksa ing salebeting gesang menika, kadospundi ndamel raos prihatin laku khianat justru dipun lampahi dening tiyang ingkang rumiyinipun minangka piyayi ingkang kinurmat ing masyarakat lan pikantuk kapitadosan.
Wonten kathah kasus dumados, menapa to ing jagading pendidikan, lembaga sosial kemanusiaan, lembaga pemerintahan lan ugi penegak hukum. Kasunyatan menika nedah-aken bilih sipat amanah menika saestu ing salebeting kahanan (situasi) darurat, lan kedah dipun jejeg-aken ing satengahing masyarakat. Menawi bab menika kalepyan, pramila kita mboten badhe ngraosaken katentreman . Kita bakal nadhang raos kuwatir, dhumateng sinten kita saget pitados nalika kepengin nyekapi kabetahan gesang ing padintenan? Nalika beblanjan (muamalah), tetanggan ing masyarakat, nyekolahaken putra, kegiatan organisasi lan sanesipun ..
Seaestunipun, tiyang ingkang laku khianat ing amanah, pramila piyambakipun bakal nandhang karugen piyambak sacara langsung. Conto gampil, saumpami wonten dedagangan, ingkang khianat (ngapusi) ing pelangganipun; pramila mesthi tumindak khianat menika bakal sumebar lan dipun ngertosi tiyang kathah. Dipun titeni minangka ciri (cacat). Pelangganipun ingkang wonten, mesthi bakal nilar piyambakipun lan tumuju ing papan pedagang sanes. Bab menika bakal ndamel mampet utawi cupet rejekinipun. Angel sanget kangge pikantuk kapitadosan malih saking sesami. Ibarat unen-unen: “sekali lancung ke ujian, maka selamanya orang tak akan percaya.” (“sepisan gagal ing pendadaran, mangka sasuwening urip ora ono wong kang bakal percaya.”)
Ma’asyiral muslimin rahimakumullah,
Ing bab menika, Allah SWT paring dhawuh amrih kita saget dados tiyang ingkang tansah njagi lan ngleksana-aken amanah lan mboten kepareng khianat:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ وَتَخُونُوٓاْ أَمَٰنَٰتِكُمۡ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
He wong kang padha iman, siro ojo cidra marang Allah lan Rasul; lan sira ojo laku khianat marang amanah-amanah kang wis dipasrahake ing siro; dene siro padha mangerteni (Qs. Al Anfal: 27)
Akhiripun, sumangga kita tansah mbudidaya saget mbangun utawi nyipta-aken suasana saling pitados, lan mugi kita saget dados masyarakat ingkang remen njejegaken (njagi) amanah ing salebeting gesang padintenan. Mugi-mugi Allah SWT tansah ngreksa ing kita – tinebihna saking bebayanipun tindak lampah khianat. A-miin.
بَارَكَ اللهُ لِي وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ. وَنَفَعَنِي وَاِيِّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. وَتَقَبَّلَ الله مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ اِنَّهُ هُوَاالسَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ
Khutbah II
اَلْحَمْدُ للهِ وَكَفَى، وَ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَهْلِ الْوَفَا. أَشْهَدُ أَنْ لَّا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وِعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كِثيْرًا
أَمَّا بَعْدُ فَياَ اَيُّهَا النَّاسُ اِتَّقُوااللهَ فِيْمَا أَمَرَ وَانْتَهُوْا عَمَّا نَهَى وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَـنَى بِمَلآ ئِكَتِهِ بِقُدْسِهِ وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا.
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ اللّهُمَّ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَر وَعُثْمَان وَعَلِى وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
اَللهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآءُ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ
اللهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَاْلمُشْرِكِيْنَ وَانْصُرْ عِبَادَكَ اْلمُوَحِّدِيَّةَ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَ الدِّيْنَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ اْلمُسْلِمِيْنَ وَ دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَاعْلِ كَلِمَاتِكَ إِلَى يَوْمَ الدِّيْنِ.
اللهم ادْفَعْ عَنَّا الْبَلَاءَ وَالْغَلَاءَ وَالْوَبَاءَ وَالْفَحْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالْبَغْيَ وَالسُّيُوْفَ الْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالْمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، مِنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ
عِبَادَ اللهِ، إنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ