Naskah Khutbah Jumat BAHASA JAWA Dewan Dakwah Bantul
Edisi 007/Tahun III/2023
Ingin mendapatkan materi Khutbah Jumat?
🟢 Group WhatsApp 3️⃣ : https://chat.whatsapp.com/LLH6iduekXrCVt4tsszX7I
🔵 Naskah lengkap dari awal bisa dibuka di Channel Telegram : https://t.me/khutbah_DDII_Bantul
💵 Rekening Donasi Dakwah :
Bank Syariah Indonesi 899 0000 997
atas nama : Dewan Dakwah Bantul
FADHILAH IBADAH SHALAT
Dening : ust. Rahmat Abdullah
Khutbah I
أَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِيْ أَفْضَلَنَا بِالصَّلاَةِ وَيَأْمُرُنَا بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ وَالطَّاعَةِ، وَالَّذِيْ نَسْتَهْدِيْ فِيْ كُلِّ اْلأُمُوْرِ وَالْمَظْلَمَةِ، أَشْهَدُ أَنَّ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحِسَانِ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ.
فَيَاعِبَادَ اللهِ : اُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِي بِتَقْوَ اللهِ وَطَاعَتِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ. يَا أَيُّهاَ الَّذِيْنَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُمْ مُّسْلِمُوْنَ
قَالَ اللهُ تَعَالَى فِى الْقُرْآنِ الْكَرِيْمِ: وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Alhamdulillahi rabbil ‘alamin, puji syukur sumangga kita aturaken dhumateng Allahﷻ ingkang sampun paring kathah nugraha kanikmatan, sahingga wekdal menika kita taksih pinaringan kesarasan lan umur panjang, lan nindaki ibadah shalat Jumat. Mugi kanthi raos syukur menika Allah kepareng paring tambah nugraha tumrap kita. Amiin
Shalawat lan salam kita konjukaken dhumateng Rasulullah Muhammad ﷺ, sumrambah ing sedaya kulawarga, para sahabat lan sedaya umat ingkang setya midherek sunnah piwucalipun dumugi akhir zaman. Keparengno kawula minangka khatib ngajak dhumateng sedaya hadirin. sumangga tansah njagi lan nambah iman takwa dhumateng Allah ﷻ, inggih kanthi nindak-aken dhawuh lan nebihi awisanipun.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Saat menika kita ing wulan Rajab, ingkang tumrap umat Islam dipun yakini wonten satunggaling prastawa sejarah ingkang dipun alami Rasulullah Muhammad ﷺ, inggih menika Isra’ Mi’raj.
Prastawa menika kaserat ing al-Qur’an :
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿١﴾
“Maha Suci Allah, kang wis nindak-ake kawulane ing sawijining wengi sangka Masjidil Haram tumuju Masjidil Aqsha kang wis Ingsun Allah paring berkah ing kanan-kiring-e amrih Ingsun ngatonake ing saperangan tanda-tanda (kuwasaning Sun)Allah. Satemene Panjenengane Allah Maha Midhanget lan Maha Priksa.” (Qs. Al Isra’: 1)
Nabi ﷺ nindakaken Isra’ Mi’raj sasampunipun nandhang wekdal sungkawa (dipun sebat ‘amul huzni / taun dukacita) jalaran sedanipun piyantun kalih ingkang dipun tresnani lan tansah mbiyantu anggenipun syiar agami Islam, inggih menika Khadijah r.a. (minangka garwa) lan Abu Thalib (minangka pamanipun). Isra’ Mi’raj menika dados panglipur lan sarana ndamel bakoh penggalihipun Rasulullah ﷺ ing salebeting nindak-aken jejibahan. Ing akhiripun, kanjeng Nabi nampi dhawuh supados nindak-aken ibadah shalat fardhu gangsal wekdal.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kita umat Islam perlu mangertos kathahipun kautaman ibadah shalat menika, sahingga saget ndunungaken kanthi leres lan badhe langkung pikantuk makanipun ibadah shola ting salebeting gesang; mboten minangka sesanggan kewajiban ingkang awrat, nanging dados hajat utawi kabetahan gesangipun tiyang iman.
Sepisan, Shalat minangka Ibadah istimewa, ingkang dhawuhipun dipun tampi sacara khusus lan langsung dening kanjeng Nabi ﷺ ing prastawa Isra’ Mi’raj
Menawi saderengipun saben wahyu saking Allah katumurunaken lumantar malaikat Jibril a.s., dene khusus ibadah shalat menika, Allah ﷻ ngersa-aken nimbali kanjeng Nabi ﷺ kangge nampi lan marak sowan kanthi Isra’ Mi’raj. Ingkang mekaten minangka pratanda bilih ibadah shalat menika saestu istimewa tinimbang ibadah sanesipun.
Yen Rasulullah ﷺ sasampunipun nandhang sungkawa nampi panglipur lumantar prastawa Isra’ Mi’raj lan nampi dhawuh ibadah shalat fardhu; pramila sumangga kita damel ibadah shalat menika minangka sarana nambah kiyat diri lan penggalih kita atasipun suasana wabah utawi Pandemi Covid-19 ingkang sampun lumampah kalih (2) taun menika, in sya’Allah sedaya menika badhe enggal sirna. A-miin.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kaping Kalih, Shalat minangka bukti imanipun tiyang Islam; ringkih utawi kiyatipun iman satunggaling tiyang Islam saget dipun biji ing kados pundi anggenipun nindak-aken ibadah shalat.
Rasulullah ﷺ paring sabda:
اَلصَّلاَةُ عِمَادُ الدّيْنِ فَمَنْ اَقَامَهَا فَقَدْ اَقَامَ الدّيْنِ وَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ هَدَمَ الدّيْنِ
“Shalat iku minangka cagaking agama. Sopo wong kang njejegake ateges dheweke uga njejegake agamane, lan sopo wong kang ninggalake shalat ateges dheweke ngrubuh-ake agamane”. (HR. Bukhari Muslim)
Pramila mboten gumun, yen Gusti Allah ﷻ paring dhawuh bilih shalat ingkang katindak-aken kanthi leres menika saget nyegah saking lampah nistha lan nyimpang (maksiyat).
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
“.. lan padha adgeno shalat. Satemene shalat iku bisa nyegah sangka laku nistha lan nyimpang. Lan yekti, eling marang Allah (kanthi shalat) mujudake perkara agung. Lan Allah Maha priksa marang apa wae kang sira tindak-ake.” (Qs. Al Ankabut 45)
Kanthi mekaten, yen kita taksih kathah ningali wontenopun tindak-lampah awon, maksiyat utawi dosa saking umat Islam, malah ugi saking tokoh ingkang kedahipun dados patuladhaning masyarakat, bab menika minangka isyarat bilih ibadah shalat ipun dereng nggadhahi bobot utawi makna kangge ndamel sae ing akahlak bebudenipun.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kaping tiga, Shalat minangka amalan ingkang sepisanan bakal dipun hisab ing dinten kiamat
Satunggaling hadits saking sahabat Abdullah bin Qarth r.a. bilih Nabi Muhammad ﷺ ngendika,
أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ عَلَيْهِ العَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الصَّلَاةِ، فَإِنْ صَلُحَتْ صَلُحَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَإِنْ فَسَدَتْ فَسَدَ سَائِرُ عَمَلِهِ
“Amal ibadah kang sepisanan bakal dihisab dening Allah ing dina kiamat yaiku shalat, yen shalate bijine becik mangka sakabehe amal tumindake kapetung becik, dene yen shalae rusak, mangka sakabehing amal dadi melu rusak (HR Thabrani).
Pramika kita sedaya kedah kanthi saestu paring kawigatosan ing bab ngibadah shalat menika amrih dipun jagi lan katindak-aken kanthi saklangkung sae.
Allah ﷻ paring dhawuh:
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا للهِ قَانِتِينَ ﴿البقرة: ٢٣٨﴾
“Padha jaganen ing sira sakabehing semua shalat, lan (jaganen) shalat wustha (shalat ‘Ashar). Ngadeg-o (ngadhep) marang Allah (ing shalatmu) kanthi khusyuk” (QS. al-Baqarah: 238).
Ing salebeting shalat supados kita mboten nggadhahi raos wegah, leno lan sampun ngantos ngrerendhe wekdal anggenipun nindak-aken.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kaping sekawan, Shalat minangka nyuwun pitulungan dhumateng Allah ﷻ saking sedaya ruwet rentenging gesang.
Ing Quran surat Al Baqarah ayat 45 kanthi cetha Gusti Allah ﷻ sampun paring dhawuh amrih kita ndadosaken sifat shabar lan ibadah shalat minangka sarana kagem nyuwun pitulung dhumateng Allah:
وَاسْتَعِيْنُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلٰوةِ ۗ وَاِنَّهَا لَكَبِيْرَةٌ اِلَّا عَلَى الْخٰشِعِيْنَۙ
“lan (siro kabeh) padha nyuwun-o pitungan (marang Allah) kanthi laku shabar lan ngibadah shalat. Lan (sholat) iku banget abot, kejaba tumrape wong-wong kang padha khusyuk.”
Malah sacara wonten tuntunan syariat ingkang paring pitedah ing kita kagem nyuwun pitulungan dhumateng Allah kanthi ibadah shalat hajat lan shalat istikharah. Shalat hajat katindak-aken nalika kita nggadhahi hajat utawi kabetahan khusus lan ageng bakal dipun lampahi; dene shalat istikharah katindak-aken nalika kita ngadhepi satunggaling perkawis kagem dipun pilih lan ndamel keputusan ingkang sanget wigatos.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Kaping gangsal, Shalat minangka sarana silaturahmi lan ngrumaket-aken tali pasedherekan umat Islam
Allah ﷻ paring shawuh ing kita amrih saben nindak-aken ngibadah shalat kanthi sesarengan utawi jamaah; jalaran kanthi mekaten badhe ndamel tuwuhipun manunggaling raos lan solidaritas; sesarengan sinau gesang ing satengahing jamaah kanthi midherek panggulawenthahing imam minangka pemimpin.
وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَارْكَعُواْ مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿٤٣﴾
“Lan jejegno shalat, bayarno zakat lan tindakno ruku` bebarengan kelawan wong-wong kang ruku.” (Qs. Al Baqarah: 43)
Kanthi shalat berjamaah bakal nuwuhakaen raos asih tresna, ukhuwah lan lampah tulung-tinulung ing sesaminipun umat Islam. Allah ﷻ paring firman:
تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ
“… Sira sumurup dheweke (wong-wong Isla) nindak-ake ruku’ lan sujud kanggo ngupadi kanugrahan lan ridhane Allah; pertandhane wong mau katon ana ing pasuryane sangka tilas sujude.” (QS.Al-Fath: 29)
Kanthi amalan ibadah mekaten kita methi bakal ngraosaken katentreman. Kanthi shalat fardhu umat Islam gampil kagem pesrawungan, nyawiji lan pitepangan dhateng sanesipun; jalaran tatalampahipun shalat lan basa tetembunganipun sama. Perkawis menika mboten saget kita panggih-aken ing agami sanes.
Ma’asyiral Muslimin rahimakumullah
Mekaten khutbah ing dinten menika, mugi-migi ing dhiri kita sedaya bakal tansaya tuwuh raos grengseng kangge nindak-aken sholat kanthi bobot ingkang langkung sae. Jalaran shalat miangka ibadah ingkang istimewa lan pokok ing piwucal Islam sarta nemtok-aken sae utawi awonipun nasib kita. Wallohu a’lam bishawab.
بَارَكَ اللهُ لِي وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الْآيَاتِ وَالذِّكْرِالْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلَاوَتَهُ، إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ
Khutbah II
اَلْحَمْدُ للهِ وَكَفَى، وَأُصَلِّيْ وَأُسَلِّمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَهْلِ الْوَفَا.
أَشْهَدُ أَنْ لَّا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ عَظِيْمٍ، أَمَرَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَالسَّلَامِ عَلَى نَبِيِّهِ الْكَرِيْمِ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا،
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، فِيْ الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.
اَللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ والْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ،
اَللّٰهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا الْبَلَاءَ وَالْغَلَاءَ وَالْوَبَاءَ وَالْفَحْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالْبَغْيَ وَالسُّيُوْفَ الْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالْمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، مِنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
اللَّهُمَّ إنَّا نَسْأَلُكَ الهُدَى ، والتُّقَى ، والعَفَافَ ، والغِنَى
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
عِبَادَ اللهِ، إنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ